MGMP Bahasa Jawa SMA-SMK adalah organisasi tempat berhimpunnya segenap guru bahasa Jawa SMA-SMK di Jawa Tengah. Wadah ini merupakan wahana berkomunikasi dan mengasah keterampilan para guru bahasa Jawa dalam meningkatkan kompetensi dan mutu pengajaran, serta sebagai upaya membangun masa depan bangsa melalui pengembangan bahasa, budayaJawa, dan penanaman nilai budi pekerti kepada generasi muda, terutama dalam menghadapi tekanan serta pengaruh negatif globalisasi.

Jumat, 06 Januari 2017

RPP PRANATACARA KELAS X SEMESTER 2



RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (RPP)


Satuan Pendidikan      : SMA Negeri 3 Cilacap
Mata Pelajaran            : Bahasa Jawa
Kelas/semester           : X / 2
Materi Pokok              : Panatacara
Pembelajaran ke-       : 4
Alokasi waktu              : 2 x 45 menit


A.   Kompetensi Inti (KI)
KI 1 Menghayati dan mengamalkan  ajaran agama yang dianutnya
KI 2 Menghayati dan mengamalkan perilaku jujur, disiplin, tanggungjawab, peduli (gotong royong, kerjasama, toleran, damai), santun, responsif dan pro-aktif dan menunjukan sikap sebagai bagian dari solusi atas berbagai permasalahan dalam berinteraksi secara efektif dengan lingkungan sosial dan alam serta dalam menempatkan diri sebagai cerminan bangsa dalam pergaulan dunia
KI 3 Memaham, menerapkan, menganalisis pengetahuan faktual, konseptual, prosedural berdasarkan rasa ingintahunya tentang  ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya, dan humaniora dengan wawasan kemanusiaan,  kebangsaan, kenegaraan, dan peradaban terkait fenomena dan kejadian, serta menerapkan pengetahuan prosedural pada bidang kajian yang spesifik sesuai dengan bakat dan minatnya untuk memecahkan masalah
KI 4 Mengolah,  menalar, dan menyaji dalam ranah konkret dan ranah abstrak  terkait dengan pengembangan dari yang dipelajarinya di sekolah secara mandiri, dan mampu menggunakan metoda sesuai kaidah keilmuan

B.   Kompetensi Dasar  dan Indikator Pencapaian Kompetensi
KD 1.3  Menerima, mensyukuri, menghayati, dan mengamalkan anugerah Tuhan berupa bahasa Jawa dalam bentuk teks panatacara
           indikator
1.3.1      Siswa mampu Menerima anugerah Tuhan berupa bahasa Jawa dalam bentuk teks panatacara
1.3.2      Siswa mampu mensyukuri anugerah Tuhan berupa bahasa Jawa dalam bentuk teks panatacara
1.3.3      Siswa mampu menghayati dan mengamalkan anugerah Tuhan berupa bahasa Jawa dalam bentuk teks panatacara

KD 2.3  Menunjukkan perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, peduli (gotong royong, kerjasama, toleran, damai), santun, responsif, dan proaktif dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara  
           Indikator
2.3.1      Siswa mampu menunjukkan dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
2.3.2      Siswa mampu disiplin dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
2.3.3       Siswa mampu tanggungjawab dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
2.3.4      Siswa mampu peduli dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
2.3.5      Siswa mampu santun dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
2.3.6      Siswa mampu responsif dan proaktif dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
KD 3.3  Menelaah teks panatacara
           Indikator
3.3.1      Siswa mampu mengidentifikasi   struktur dan teks panatacara lisan maupun tulisan.
3.3.2      Siswa mampu menganalisis pitutur luhur teks panatacara lisan maupun tulisan.
3.3.3      Siswa mampu mengevaluasi relevansi  dengan  masa  kini  pitutur teks panatacara lisan maupun tulisan

KD 4.3  Membaca teknik teks panatacara
Indikator
4.3.1      Siswa mampu membaca teknik teks panatacara
4.3.2      Siswa mampu Menginterpretasi  teks panatacara
4.3.3      Siswa mampu Memproduksi  teks panatacara
4.3.4      Siswa mampu Menyunting  teks panatacara
4.3.5      Siswa mampu Menyajikan teks panatacara

Tujuan Pembelajaran
Setelah proses menggali informasi melalui berbagai fakta, menanya konsep, berdiskusi atas fakta dan konsep, menginterprestasi,mengasosiasi, dan mengomunikasikan, siswa dapat :
1.    Siswa mampu menunjukkan dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
2.    Siswa mampu disiplin dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
3.     Siswa mampu tanggungjawab dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
4.    Siswa mampu peduli dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
5.    Siswa mampu santun dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
6.    Siswa mampu responsif dan proaktif dalam menggunakan bahasa Jawa melalui teks panatacara
7.    Siswa mampu mengidentifikasi   struktur dan teks panatacara lisan maupun tulisan.
8.    Siswa mampu menganalisis pitutur luhur teks panatacara lisan maupun tulisan.
9.    Siswa mampu mengevaluasi relevansi  dengan  masa  kini  pitutur teks panatacara lisan maupun tulisan
10.  Siswa mampu membaca teknik teks panatacara
11.  Siswa mampu Menginterpretasi  teks panatacara
12.  Siswa mampu Memproduksi  teks panatacara
13.  Siswa mampu Menyunting  teks panatacara
14.  Siswa mampu Menyajikan teks panatacara
C.   Materi Ajar
1.    Fakta
Teks panatacara
2.    Konsep
Pangertene panatacara
3.    Prinsip
a.    Unsur panatacara
b.    Teknik maca panatacara
4.    Prosedur
Cara nulis lan tuladha panatacara

D.   Pendekatan dan Metode Pembelajaran
-          Pendekatan                 : Scientific
-          Model Pembelajaan    : Inquiry, Project Based Learning, Discovery Learning
-          Metode                                    : inkuri, diskusi, praktek, penugasan (bisa disesuaikan)

E.    Media dan Sumber Belajar
Media                    : player VCD, CD/VCD, power point
Alat                                    : LCD, Laptop, Teks Panatacara
Sumber Belajar     :
1.    Widaryatmo, Gandung dkk. 2013. Prigel Basa Jawa Jilid 1. Jakarta: Erlangga
2.    Sasangka, Sry Satriya TW. 2011. Paramasastra Gagrag Anyar Basa Jawa. Jakarta: Paramalingua
3.    Darminto, dkk. 2010. Kamus Besar Bausastra Jawa. Jakarta: Kharisma
4.    Tuladha Jangkep Panatacara
5.    Internet

F.    Kegiatan Pembelajaran
Kegiatan
Deskripsi
Alokasi Waktu
Pendahuluan
1.  Orientasi /Pembukaan
-    Guru membuka pembelajaran dengan berdoa, salam, dan menanyakan siswa yang tidak hadir
2.  Apersepsi
-    Guru melakukan apersepsi untuk mengaitkan materi yang telah dikuasai siswa dan yang akan dipelajari
-    Siswa menerima informasi tentang materi panatacara
3.  Motivasi
-    Guru memotivasi siswa
-    Siswa menerima informasi kompetensi, tujuan, dan manfaat mempelajari panatacara
4.  Pemberian acuan
-    Siswa menerima informasi sumber belajar yang bisa digunakan




5’
Kegiatan Inti
Mengamati
·  membaca contoh teks  panatacara
·  mencermati uraian yang berkaitan dengan  struktur dan kaidah panatacara

Menanya
·   mempertanyakan kawruh kagunan basa: yogyaswara, tembung entar, rura basa, panyandra, atau pepindhan
·  membuat pertanyaan yang berhubungan dengan isi teks panatacara

Mengumpulkan informasi
·  menemukan pokok-pokok isi yang terkandung di dalam panatacara

Mengasosiasi
·   menganalisis struktur dan kaidah
·   mendiskusikan penggunaan  kawruh kagunan basa: yogyaswara, tembung entar, rura basa, panyandra, atau pepindhan

Mengomunikasikan
·  membacakan teks panatacara sesuai dengan kaidah



75’
Penutup
1.   Siswa mengumpulkan tugas materi yang telah dipelajari
2.   Siswa merefleksi penguasaan materi yang telah dipelajari dengan membuat catatan / rangkuman / kesimpulan
3.   Siswa mendengarkan arahan guru tentangrencana pembelajaran guru pada pertemuan yang akan datang

10’

Soal tes lisan
1.  Apa kang kok ngreteni babagan panatacara?
2.  Jlentrehna unsur-unsure panatacara!
3.  Aweha panemu tumrap andharan wos surasane panatacara kang dijlentrehake dening kancamu!
No
Nama Siswa
Kinerja Presentasi
Jumlah Skor
Nilai

kelancaran
Kebahasaan
sistematis


1.    1
Ahmad
2
3
3
8
2,8
2
Alfiah
3
3
3
9
3
2.    3






3.    4






4.    5






Keterangan pengisian skor
4.  Sangat tinggi
3.  Tinggi            
2.  Cukup tinggi
1.  Kurang

4.  Wacakna panatacara kasebut ing ngarep klas!
No
Nama
Cethaning pangucap
(10-20)
Warna swara 
(10-20)
Irama
(10-25)
Penjiwaan
(1-5)
1
Ahmad
3
3
2
3
2
Alfiyah
3
3
2
3
3





4





5





Ket :
1 : tidak baik   : < 60
2 : cukup baik : 61 – 70
3 : baik                        : 71 – 80
4 : sangat baik             : 81 – 100 

Soal tes tertulis
5.  Gaweya panatacara kanthi tema kang wis ditemtokake!
No
Nama
Keaslian
(1-5)
Diksi
(1-5)
Keruntutan
(1-5)
Isi
(1-5)
1
Ahmad
2
3
3
3
2
Alfiah
3
3
2
3
3





4





5





Ket :
1 : tidak baik     : 1 – 4
2 : cukup baik   : 5 – 10
3 : baik             : 11 – 15
4 : sangat baik : 16 – 20

Kunci soal
1.    Panatacara kerep uga diarani denign babrayan agung minanga panatacara pambyawara, pranata adicara, pranata titilaksana, pranata laksitaning adicara utawi Master of Ceremony (MC). Regeng, nges lan orane sawijining adicara iku sebagean gehde dadi tanggungjawabe pranatacara. Pranatacara kuwi sawijining paraga(wong) sing duwe jejibahan nglantarake titilaksana (lakune) sawijining upacra adat.
2.    Salam pambuka, puji syukur, sapa aruh, ancasing gati, panutup, lan salam penutup.
3.    Kawicaksanan
4.    Kawicaksanan




LAMPIRAN

1.    Pangertene panatacara
Panatacara kerep uga diarani dening babrayan agung minangka panatacara pambywara, pranata adicara, pranata titilaksana, pranata laksitaning adicara utawi Master of Ceremony (MC). Regeng, nges lan orane sawijining adicara iku sebagean gehde dadi tanggungjawabe pranatacara. Pranatacara kuwi sawijining paraga(wong) sing duwe jejibahan nglantarake titilaksana (lakune) sawijining upacra adat temanten, kesripahan, resmi/ formal, pepanggihan (pertemuan), pajamuan (pesta), pangaosan utawa pentas (show) lan sapanunggale. Kaya dene ing  acara upacara adat temanten Jawa, pranatacara kajibah nglantarke titilaksana (lakune) adicara ijab, pawiwahan lan pahargyan. Senadyan kaya mengkono kadhangkala ijab (jab Kabul) madeg dhewe ora gandheng karo adicara pawiwahan lan pahargyan (resepsi) temanten. Dene yen ing upacara kasripahan (kematian) juru panitilaksana (pranatacara) nglantarake upacara mbudhalake layon saka omah menyan sarean (kuburan).
2.    Perangan teks panatacara
Minangka kanggo ancer-ancer yen kanggo gawe  ngrengrengan teks panatacara parasiswa kudu weruh pokok-pokok teks panatacara mau. Dene pokok (batang tubuhe) teks pranata cara, yaikut:
a.    Salam pambuka. Salam pambuka kanthi tembung, “Asalamualaikum Warahmatullah wabarokatuh” (tumrap wong Islam), utawa tembung “nuwun kawula nuwun”.
b.    Puji sykur konjuk marang Gusti ingkang Maha Kuwasa sarta ngaturake sholawat salam konjuk marang kanjeng Nabi Muhammad
c.    Sapa aruh. Sapa aru utawa aruh-aruh marang kabeh para tamu unddangan. Anggone sapa aruh mau diwiwiti saka wong sing paling tua nganti marang sing enom, saka sing pangkate luwih dhuwur nganti sing endhek.
d.    Ancasing gati. Ancasing gati yaiku apa kang dadi tujuan saka adicara kang diadani (dilaksanakan) ing wektu iku paraga pranatacara kudu weruh kanthi gamblang ngenani adicacaaapa sing diangit dening panatacara kudu klop karo panyuwune sing duwe gawe, sarta kudu klop karo swasanane serta cundhuk karo tatanan adat kang ana ing bebrayan (masyarakat) kono.
e.    Panutup. Ing perangan panutup iki prantacaara nggatur marang para rawuh mungguh acara kang dirantam, sarta ngajak ngenut lakuning pahagyan kanthi kepenak
f.     Salam penutup.

3.    Unsur-unsur panatacara
Sarat Panatacara
Kanthi gladhen lan sarat laku pitung perkara. Dening Rama Sudi Yatmana (1989:1) di jlenterhake kanthi aran Saptama Pangolahing Raga, yaiku:
a.    Magatra, yaiku bleger wewujudane rupa, adining sastra lan nyandang penganggo kang trep, pantes lan jangkep. Solah bawa sing luwes lan ora digawe-gawe
b.    Malaksana, mlaku samlaku, sapecak sajangkah ditata runtut, luwes mrabawani, ora ingah-ingih lan ora wigah wigih sarta ora ngisin-ngisini
c.    Mawastha, ngadeg jejeg, ora kendo, ora dhoyong
d.    Maraga: ora grogi, ora wedi, ora gmeeter, anteb lan anteng obahe wawak, sirah, gulu, siku, asta lumrahe samadya ora katon ndhangak tangan kudu bisa nambahi cetha paa kagn diucapake.
e.    Malaghawa, trampil kepara trengginas, cag ceg, lancar, gancar, sembada ing karya. Ora ngleler nangin uga ora katon grusa grusu
f.     Matanggap, tanggap ing sakabehe swasana, sarta bisa andayani regenge swasana. Mula pranata cara uga bsa gawe gumrengsenge swasana prasat bisa aweh tetamba tumrap wong kang nandhang susah/ sungkawa
g.    Mawwat: anteb, mantebm ngentasi purwa, madya lan wasaning karya. Dadi pranata cara kudu bisa ngedhaleni acara wiwit kawitan, tengahan, lan pungkasane acara kanthi manteb lan sampurna. Aja nganti ana acara kagn kececer keliwatan uwal saka rantaman

4.    Teknik maca panatacara
Sajroning macakake panatacara mbutuhake kaprigelan supaya kang ngrungokake isa rumangsa seneng lanpranatacarane gampang dingreteni. Kaprigelan kasebut kaya andharan iki.
1)    Nggunakake pangucap kang trep
2)    Pamedhote ukara kang trep
3)    Nggunakake intonasi, nada, lan tekanan kang trep
4)    Ngreteni tandha wacan kanthi trep
5)    Swara kang cetha
6)    Ngatur alon lan cepete pamaca
7)    Ngolah treping mlebu wetuning napas
8)    Mahami wacan
9)    Percaya marang dhiri pribadi

5.    Tuladha teks panatacara
PAHARGYAN PENGANTEN
Ass. Wr. Wb
Kasugengan, rahmat saha berkah dalem Gusti ingkang Maha Agung mugi tansah kajiwa kasarira dening para tamu ingkang minulya.
Nuwun, para sesepuh,  para  pinisepuh  ingkat  dahat  kinabekten.  Para pangembating praja ingkang tuhu sinudarsana.Bapak-bapak Ibu-ibu, para rawuh kakung miwah putrid ingkang dahat kinurmatan.
Inggih awit saking keparengipun Bapak…….. sekaliyan, kula kapitados ndherekaken lampahing adicara pahargyan prasaja ing kalenggahan punika.
Dene  wigatosing  sedya,  Bapak…….sekaliyan  kersa  mahargya  putra penganten sarimbit, inggih punika……….., putra-putrinipun Bapak Ibu…….., saha  nakmas…………, putra kakungipun Bapak……..sekaliyan ing pidalem ing…………..
Awit saking pangestunipun para rawuh sedaya, putra kekalih sampun kaleksanan nindakaken akad nikah kanthi wilujeng, nalika wau wonten ing……..
Para rawuh ingkang minulya, keparenga kula ngaturaken reroncening adicara, ingkang sampun rinancang dening sedaya keluwarga.
a.    Adicara ingkang sepisan inggih menika pambuka.
b.    Adicara  ingkang  kaping  kalih,  inggih  menika  atur  pambagya  saking keluwarga.
c.    Ndhungkap adicara  ingkang  kaping tiga  inggih  menika  paring  sabda saking keluwarga penganten kakung.
d.    Kalajengaken  adicara  ingkang  kaping  sekawan  inggih  menika  atur pangandikan saking keluwarga pengantin putri.
e.    Tataran adicara ingkang kaping gangsalinggih menika sabdatama utawi ular-ular.
f.     Adicara ingkang pungkasan inggih menika panutup.
Para  rawuh  ingkang  dahat  kinurmatan,  minangka  pambukaning pahargyan menika sumangga kula dherekaken sesarengan maos Basmallah. Dene para  rawuh  ingkang  ngrasuk  agama  sanes,  kula  sumanggakaken  miturut kapitadosanipun piyambak. Sumangga kula dherekaken.
6.    Tuladha panatacara tema tinamtu

Penilaian Proses dan Hasil Belajar
No
Nama
Kejujuran
Kedisiplinan
Tg.jawab
Santun
1
Ahmad
3
3
3
3
2
Alfiah
3
3
3
4
3





4





5





Ket :
Siswa yang jujur, disiplin, bertanggung jawab, dan bersikap santun : 1
Siswa yang tidak jujur, disiplin, bertanggung jawab, dan bersikap santun : 0
Nilai 4 = Sangat baik, 3= baik, 2 = cukup baik, 0-1 = kurang

Penilaian Hasil
-    Teknik                            : Tes Lisan, Produk, dan Kinerja
-    Bentuk                            : Penugasan mendengarkan, berdiskusi, menulis dan membaca
panatacara
-    Instrumen                       : Tes dan Nontes
-    Kunci dan Pedoman penskoran


LEMBAR KERJA SISWA

I.      Ing ngisor iki ana wangsulan sing bener, pilihen!
1.    Hamedhar pangandikan kang surasane macakake rut reroncening acara yaiku ….
a.    wara-wara             d. pranatacara
b.    pambagyaharja     e. dhagelan
c.    pasrah                  
2.    Nalika ngrungokake pasrah penganten, ana pratelan : 
Dhumateng para sesepuh pinisepuh ingkang pantes pinundhi-pundhi.
Para tamu kakung putrid ingkang winantu ing pakurmatan.
Pratelan iku kalebu perangane tanggap wacana, kang diarani ….
a.    pambuka
b.    surasa
c.    basa
d.    panutup
e.    ringkesan
3.    Ngrungokake tanggap wacana pasrah penganten, kang makarya masrahake iku saka ….
a.    penganten putri                             d. panata cara
b.    penganten lanang                         e. pambyawara
c.    sesulih kang duwe gawe

4.    Sugeng siyang, Assalamu’alaikum, katentreman saha kawilujengan mugi katumrapan dhumateng panjenengan sedaya. Tuladha iku diarani….
a.    salam pambuka                            d. panutup
b.    pambuka                                       e. salam panutup
c.    surasa                              
5.    Dudutan, pangarep-arep, lan ngaturake luput anggone matur iku perangan tanggap wacana kang diarani ….
a.    salam pambuka                c. surasa                     e. salam panutup
b.    pambuka                           d. panutup      

II.    Tindakna dhawuh iki!
1.    Gaweya acara pahargyan perpisahan sekolah!
           






Cilacap, Januari 2015

Kepala SMA Negeri 3 Cilacap                                 Guru Mata Pelajaran




Supangat, S.Pd, M.M                                                Mugiarso, S.Pd
NIP 19590405 198203 1 015                                      NIP 19831204 200903 1 005

































1 komentar: